30 Apr 2013

Espanjan kiertomatka osa 4: Sevilla - Tarifa - Granada

Ja nyt seuraa viimeinen osa maaliskuun lopun Espanjan reissusta! Tähän alkuun vielä kuva meidän Badajozin porukasta: vasemmalta oikealle José, Julian, minä ja Badajozin vanhaa kaupunginmuuria, joka tosin ei oikein näy, koska valokuvaa ottava ohikulkija ei ymmärtänyt meidän valokuvausohjeistusta...

Badajozin ja Portugalin jälkeen lähettiin Julianin kanssa viimeiselle liftauspätkälle Badajoz - Sevilla. Monen sadan liftauskilometrin jälkeen alkoi hommassa olla sellaista miellyttävää tuttua rutiinia ja pienen odottelun jälkeen meidät otti kyytiin andalusialaismiekkonen. Pitänee mainita tähän väliin, että andalusian murre on mun mielestä erittäin mukavaa kuunneltavaa - oisin voinut istua siinä autossa koko loppupäivän kuuntelemassa sen tyypin juttuja. Matka kuitenkin päättyi huoltoasemalle, jolla käytiin syömässä taas vaihteeksi yhdet tapakset. Ravintotankkauksen jälkeen seisoskeltiin parkkipaikalla ja mietittiin sopivaa liftauspaikkaa. Mä ehdotin, että kysyttäis paikalla olleen kiinalaisturistibussin kuskilta josko se ottais meidät kyytiin, mutta just samalla hetkellä meidän viereen pysähty auto, jonka etupenkin matkustajat huikkas ikkunasta, että haluttaisko me niiden mukana Sevillaan. Ihan uskomatonta, yleensä liftarit kysyy autoilijoilta eikä toisinpäin! :)

Meidän viimeinen liftikyyti oli myös ehdottomasti kaikista paras, tultiin tosi hyvin juttuun sen pariskunnan kanssa. Kaiken kaikkiaan on Espanja mun mielestä mainettaan parempi liftausmaa. En sitten tiedä millainen kokemus olisi, jos ei osaisi kieltä yhtään, mutta meidän keskiverron espanjan taidoilla tuli ainakin hyvin toimeen! Kuultiin myös tosi monelta, että Espanjassa liftaa lähinnä vaan ulkomaalaiset, paikallisia ei autostoppailu kuulemma innosta, koska ovat sen verran epäluuloisia. Mene ja tiedä.

Sevillassa oli pääsiäiskulkueet vilkkaimmillaan: oli tummanpuhuvia huppukaapuheppuja, suitsukkeen tuoksua ja synkkää rumpumusiikkia, puhumattakaan sitten ihmisistä. Sevillan kulkueet on jostain syystä erityisen kuuluisia ja monet espanjalaiset (sekä tietysti ulkomaalaiset turistit) matkaavat paikalle seuraamaan niitä.

Seuraavana päivänä kierreltiin vähän kaupungilla ja iltapäivästä jatkoin matkaa Espanjan eteläisimpään kaupunkiin Tarifaan, jossa mua odotti mun Mitfahrgelegenheit eli kimppakyyti takaisin Saksaan. Kyseessä oli kaksi hallelaista opiskelijaa asuntoautoineen, joiden kanssa oltiin sovittu että tuun paikalle päivän etuajassa, jotta ehdin tutustua paikkaan. Ja tietysti nähdä Afrikan, joka häämötti meren toisella puolella! Rannalle parkkeeratussa autossa nukutti kyllä hyvin, ja aamulla ensimmäisenä saattoi ihailla merta (ja niitä lukuisia surffareita ja leijalautailijoita) nukkumapaikan ikkunasta.

Ennen kotimatkaa vietettiin vielä yksi ilta ja yö Granadassa, jonka yöpaikan näkymä ei ollut hassumpi sekään:

Ja sitten alkoi 35-tuntinen kotimatka - päätettiin ajaa koko reitti yhdellä kertaa läpi ilman yöpymisiä. Meitä oli autossa mukava viiden porukka, joista kolme vaihteli ajovuoroa. Mäkin pääsin huristelemaan ranskalaisella moottoritiellä viitisensataa kilometriä :)

Vaikka pikkuhiljaa siirtyminen Tarifan kahdenkymmenestä lämpöasteesta Hallen lähes-pakkaskeleihin ja lumimassoihin olikin aika karua (joka pysähdyksellä sai vetää lisää vaatteita niskaan!), tykkäsin silti matkanteosta autolla. Maasta toiseen matkustaminen lentokoneella on (paitsi epäekologista myös) niin äkkinäistä. Yhtäkkiä sitä on jossain ihan muualla ja ensimmäiset tunnit menee mulla yleensä maisemanvaihdokseen sopeutumiseen. Automatkan aikana pystyi hyvin totuttautumaan ajatukseen siitä, että loma on ohi ja kotiinpaluu tuntui epätavallisen hyvältä ja tasapainoiselta. Päätin tosin paluumatkalla, että mun arkipäivä näyttää tästä lähin vähemmän arkipäivältä, minkä toteuttamisessa oonkin onnistunut loistavasti! :)