30 Jan 2013

Reissumuistelot - Interrail 2009

Jatketaan reissumuisteloita! Osa yksi on luettavissa täällä.

Vuoden 2009 keväällä mulla kävi ihan käsittämätön mäihä ja voitin IRC-Gallerian (muistaako joku vielä tämmöstä?) kilpailusta kuukauden reililiput kahdelle! Haaveissa oli muutenkin lähteä reilaamaan kesällä, mutta onhan noi reililiput sen verran tyyriimpiä, että oisin varmasti muuten mennyt vaan kahdeksi viikoksi. Kaveriksi nappasin mukaan englantilaisen Annan, johon tutustuin ensimmäisenä aupairvuotenani Kielissä. Matkan tarkotus oli hyödyntää liput kunnolla ja suhailla paikasta toiseen samalla muodostaen jonkinlaisen yleiskuvan läntisestä Euroopasta - ja se taatusti onnistui. Muistinvirkistykseksi vielä karttamateriaalia reitistä:

Ja sitten itse reissuun:

Bremen-Zwolle-Amsterdam-Utrecht

Matka alkoi Bremenistä ja suuntana oli Hollanti. Mitään majotuksia ei oltu katottu etukäteen, joten aika randomilla ensimmäiseksi matkakohteeksi valikoitui Zwolle. Oltiin nimittäin laitettu CouchSurfing-hätämajoitusryhmään viestiä, että tullaan ihan mihin kaupunkiin tahansa, jos sieltä löytyy meille punkka ja mukavaa seuraa - vastausviesti tuli Zwollesta. Seuraavana päivänä jatkettiin matkaa Amsterdamiin, jossa tutustututtiin australialaisiin sohvasurffareihin, joiden kanssa vietettiin seuraavat päivät kaupungilla kierrellen ja puistossa rentoutuen. Saatiinpa niiltä telttakin lainaksi, joten parin seuraavan yön yöpymisongelma ratkesi siinä. Samaisten tyyppien kanssa lähdettiin spontaanisti Utrechtiin WHY?- bändin konserttiin ja jatkettiin sieltä yöjunalla eteenpäin Brysseliin.

tyypillistä Amsterdamia, lainateltta, kaupungin parhaat pannukakut ja zwollelaisia vuohia

Brussels

Brysselissä meillä oli vähän väsynyt tunnelma, oltiinhan vietetty koko yö joko rautatieasemalla tai junassa. Harhailtiin ympäri kaupunkia kuten meillä nyt oli tapana ja päädyttiin yhtäkkiä muslimikortteliin. Ei siinä muuten mitään, mutta ainoina naisina shortseissa ja t-paidoissa meillä oli vähän kummallinen olo ja päätettiin kipitellä reippaasti eteenpäin - vain päätyäksemme seuraavaksi punaisten lyhtyjen alueelle. Siellä sitten oltiin ainoita naisia näyteikkunoiden ulkopuolella ja kipiteltiin vieläkin reippaammin eteenpäin :D

arkkitehtuuri-ihailua, puistopomppimista ja väsyneitä matkalaisia

Luxembourg - Larochette - Pariisi

Tykkäsin Luxembourgista tosi paljon! Maisemat oli ihan huikeet ja me majotuttiin viiskymppisen tädin luona, joka asui linnaa vastapäätä ja osasi tehdä tajuttoman maukasta ruokaa. Ei hassumpi juttu siis. Ihmiset oli mukavia ja näkemistä riitti niin pääkaupugissa kuin Larochette-nimisessä pikkukaupungissakin. Luxembourgissa meidän reissuseurueeseen liittyi Annan kaveri Chloe. Kolmen porukassa reissaaminen osoittautui tosin vähän hankalaksi, joten päätettiin Pariisissa (josta ei valitettavasti oo esitellä ensimmäistäkään kuvaa), että mä lähden Italiaan moikkaamaan kavereita ja A+C jää kiertelemään Ranskaa.

pääkaupunkimaisemia, Larochetten linna alhaalta päin, leikkipuistovalokuvausta ja meidän hostin vessa.

Bologna - Rooma - Milano

Meidän lukiosta tehtiin aikoinaan parikin opiskelijavaihtoa Italiaan, joiden aikasia kavereita kävin moikkaamassa reilillä. Matka Italiaan oli aika seikkailu, koska en meinannut päästä Ranskasta pois millään: mut heitettiin yöjunasta ulos, koska paikkavaraus puuttui. Viimeisessä yöjunassa heivasin rinkan jonnekin randomiin makuuvaunun sänkyhuoneeseen ja piileskelin pesuhuoneissa ja vessoissa lipuntarkastajia. 18 tuntia ja yhden junan rikkoutumista myöhemmin saavuttiin vihdoin Bolognaan. Kaverille päästyäni noin kello viiden maissa iltapäivällä menin ensin pienille päiväunille, joilta heräsin vasta seuraavana aamuna :D

Italian pätkältä lemppari oli ehdottomasti Rooma, jonne tosin tehtiin vain päiväreissu. Pääsymaksut turistikohteisiin oli aikamoiset, mutta menneisyyden tunnelmaa huokuva kaupunki on vaikuttava ilman Kolosseumin sisäpuolen näkemistäkin. Vatikaani oli myös mieleenpainuva kokemus, tosin lähinnä pienen kokonsa ansiosta. Bologna on silti ikisuosikki - vähemmän turisteja, mutta paljon nähtävää.

vuorimaisemaa, Roomaa ja ihan tavallinen katu Bolognassa

Barcelona - Terrassa

Vahingosta viisastuneena varasin seuraavalla kerralla yöjunapaikan - tällä kertaa Barcelonaan. Nähtävyyksien katselemisen sijaan vietin paljon aikaa puistoissa ja kaupungilla auringosta nauttien ja ihmisiä katsellen, sillä kuukauden matkustusaika on loppuenlopuksi aika intensiivinen pätkä ja vaatii välillä rentoutumispausseja. CouchSurfing-hostin löysin lähikaupungista Terrassasta, joten tutustuin myös yhteen katalonialaiseen pikkukaupunkiin.

puisto, gaudi-rakennus, katutaiteilija ja toinen puisto

Etelä-Ranska - Monaco

Barcelonasta raiteet vei Etelä-Ranskan ja Monacon kautta kohti Etelä-Saksaan, joka oli seuraava varsinainen pysähdyspaikka. Matkalla tutustuin moniin muihin reilaajiin, joiden kanssa vietettiin yksi yö Montpellierin rautatieaseman edustalla makuupusseissa. Rautatieasema nimittäin suljettiin muutamaksi tunniksi, mutta mikäs siinä kivetyksellä makaessa. Maisemat junasta oli henkeäsalpaavat! Monacossa tunsin olevani vähän väärässä paikassa rinkka selässä ja hiukset pesemättöminä chihuahua-koiria kantelevien merkkiaurinkolasinaisten joukossa, mutta tulipa nähtyä sekin kaupunkivaltio.

yö rautatieaseman edustalla, jahtipoukama, monacolainen kirkko ja erään rautatieaseman vessa

Como (Italia) - Zürich - Lindau (Saksa)

Pohjois-Italian ja Sveitsin kautta saavuin vihdoin Saksan Lindauhun. Sveitsin läpi kölkytellessä näin ehdottomasti hienoimpia maisemia koko matkalta, mutta tiukan reissubudjetin takia en jäänyt samoilemaan vuoristoille vaan tyydyin päivän mittaiseen Zürich-kierrokseen. Lindau, kuten myös Como, on myös kaunis pikkukaupunki järvineen ja vuorineen.

Lago Como, kylä Sveitsissä ja kaksi kuvaa Lindausta

Ulm - Freiburg - München

Seuraava pysäkki oli kaverini luona Ulmin lähellä, jossa vietin pari kunnon maaseutupäivää lehmineen kaikkineen. Viimeisenä päivänä ajettiin porukalla Europapark-huvipuistoon Freiburgiin (Schwarzwaldin läpi!), kunnes jatkoin matkaa aika randomilla Müncheniin. Tässä vaiheessa alkoi matkustusenergia olla jo vähän lopussa ja jännittävimmät paikat tsekattuina, mutta junamatkailun hyvä puoli on ehdottomasti sen rentous - senkun istuskelet ja ihailet ohikiitäviä maisemia.

maaseutuidylliä ja hostelliporukalla Hofbräuhausin standardikokosilla olusilla

Wien - Praha

Sattuman eli hostellissa lojuneen esitteen kautta päädyin viimeisinä reilipäivinä käymään Wienissä ja Prahassa. Prahassa olin kovasti menossa CS-grillibileisiin, kunnes kutsukirjeen osoitteessa selvisi, että kekkerit oli ollut jo edellisenä päivänä. Onneksi törmäsin mukaviin ihmisiin, jotka otti mut mukaan tapaamaan niiden kavereita, joiden luokse mut majoitettiinkin. Prahaan on ehdottomasti päästävä toistamiseen. Parissa päivässä ei nimittäin ehdi nähdä kaikkea, vaikka perinteiset nähtävyydet tulikin aika hyvin käytyä läpi.

Schloss Schönbrunn Wienissä ja Prahaa

Kiel - Paderborn - Winchester - Lontoo

Tämän Eurooppakierroksen jälkeen vietin pidennetyn viikonlopun ensimmäisen aupair-perheeni luona Kielin tienoilla, kunnes kokoonnuttiin vanhan aupair-porukan kanssa Paderbornissa ja ajettiin Annan perheen autolla Winchesteriin Englantiin. Viikon Englantipätkällä käytiin Winchesterin lisäksi Stonehengellä (jota sai pällistellä kyllä tosi kaukaa) ja Lontoossa, josta lensin takaisin Suomeen.

Winchester Cathedral, entiset aupairit ja Annan sisko, entinen huoltoasema ja ne kivipaasit

Yhteenveto:

Reissuaika: 40 päivää, joista 30 päivää interrail-lipulla
Kustannukset: noin kymmenen euron päiväbudjetilla mentiin, eli kokonaiskustannukset pyöri 400e kieppeillä
x Liikkuminen paikasta toiseen paria paikallisbussia lukuunottamatta ilmaista (reililippu)
x Ruokailut yleensä torilta, ruokakaupasta, kavereilla/hosteilla + kaksi ravintola-ateriaa
x Majoitus yleensä kavereilla tai CouchSurfingin kautta, pari yötä hostelleissa, junissa tai ulkosalla
x Kalliimmat huvit: päivälippu huvipuistoon ja sesonkiajan hostellit kolmessa eri kaupungissa
x Lennot Tampere-Bremen ja Lontoo-Tampere Ryanairilta (en muista hintaa, mutta alle satasella mentiin)

Päätin joskus, että reilille on ainakin kerran elämässä mentävä ja se oli loistava päätös. Junamatkustelu on mukavaa, tilavaa ja maisemia näkee koko ajan. Kesäaikaa junat vilisee reilaajia, joten reissuseuraa saa helposti, vaikka matkalle olisikin lähtenyt yksin. Ainoa ärsyttävä seikka reilaamisessa oli nopeampiin juniin sekä yöjuniin vaaditut paikkavaraukset, jotka vaativat jonkinlaista suunnittelukykyä (jota mulla ei selvästikään ollut) eivätkä aina olleet kovin edullisiakaan. Länsi-Euroopassa matkusteluun Global Pass -reililippu on mielestäni nappisijoitus, sillä tavalliset junaliput ovat hintavia. Itä-Euroopassa menisin todennäköisesti ennemmin yhden maan lipuilla tai omin nokkineni. Hostellien varaaminen etukäteen on myös suositeltavaa, varsinkin jos matkustaa kesäkuukausina. Itehän vaan ilmaannuin paikalle ja esimerkiksi Lindaussa joutuivat hakemaan mulle kellarista patjan yhden huoneen lattialle, kun eivät hennoneet heittää kadullekaan...

Vinkki euroopansuomalaisille:
jos vakituinen osoite on Suomessa (tai vaikka ei olisikaan), voi lyhyemmän aikavälin reililippu olla edullinen idea käydä moikkaamassa kavereita ympäri Eurooppaa tai reissailla muuten vaan uudessa kotimaassa tms. Yks ranskalainen kaverini suhailee säännöllisesti Berliinin ja Sveitsin väliä reililipulla. Lippua ostaessa kannattaa unohtaa mainita opiskelevansa/työskentelevänsä ostomaassa ja parhaassa tapauksessa puhua murtaen, sillä lipulla ei saa matkustaa asuinmaassa. Suomalaista passia ihaillessa paikallinen rautatieyhtiö nimittäin luulee asuinpaikan olevan Suomi.

Käytännön reili-infoa ja hintatiedot täältä.

6 comments:

1. Jee Wien!

Reili ois kyllä hieno kokemus, mutta oon niin mukavuudenhaluinen pelle, etten tiiä oisko musta sittenkään tommoseen rinkka selässä -kulkemiseen. No, aina voi haaveilla ja ihailla muiden reilikuvia ;)

Replies
    1. Voihan sen reilin vetää matkalaukulla ja hostelleilla/hotelleillakin, jos osaa suunnitella reitin ja varata majotukset etukäteen :) Jos jotain huvittais tehä ni ei kannata jättää sitä haaveiluasteelle! :)

Delete
  2. Reili on mullakin jäänyt vielä toistaiseksi kaukaiseksi haaveeksi.. ehkä joku päivä :)

ReplyDelete
  3. Mä kävin myös reilaamassa joskus noin vuonna 90, siitä alkaakin jo olla aikaa... Se mun rinkka johon sinäkin tutustuit oli siis sitä reissua varten hankittu.

Tosta Schönbrunnin linnasta tulee mieleen kyllä ekana se, kun siellä oli vuonna 2000 (muistaakseni) The Corrsin keikka. Siis siinä etupihalla joka on kuvassa. Taitaa olla elämäni ainoa ulkoilmakeikka, jossa olin ensimmäisenä aidan vieressä, muistan juosseeni siitä pihan poikki 200m niin kovaa kuin jaksoin kun portit aukesi. Mutta ihan hieno se itse linnapytinkikin tosiaan on!

-Mikko

Replies
    1. Keikkamuistelot kuten reissumuistelotkin on mahtavia! Mun ensimmäinen eturivin keikka tais olla Tampereen Pakkahuoneella, jossa tutustuttiinkin - tapahtuma jota aina muistelen lämmöllä. Et usko miten tärkeetä oli alaikäselle natiaiselle, että tuntematon ihminen tarjoutuu pitämään paikkaa eturivissä ja sitten vielä lahjottaa lempibändin plektran keikan päätteeks! Vielä on mun Suomi-arkistoissa tallessa, vaikka innokkaimmat keikkavuodet taitaa olla jo takanapäin :)